Aurinkoenergian hyötykäyttö, 21.1.2020

Energiaratkaisujen tuotepäällikkö Kimmo Kuusinen Turku Energiasta piti mielenkiintoisen esitelmän aurinkoenergian hyödyntämisestä kotitalouksissa. Tarjolla on vaihtoehtoja rakennusten koon ja energiatarpeen mukaan.  Käyttö on ilmaista, mutta alkuinvestoinnit tietenkin maksavat. Pitkällä viiveellä ratkaisut kuitenkin maksavat itse itsensä. Minkälainen järjestelmä mihinkin kohteeseen sopii tai kannatta rakentaa, tulee ensin selvittää. Reunaehtoina ovat rakennuksen kattorakenteet, ilmansuunnat, ympäristön esteettömyys, jne.  Kartoitus on ilmainen. Alalla on useita yrittäjiä, jotkut vedättävät hankintoja tarjoamalla epäuskottavia tai ylimitoitettuja ratkaisuja, mutta oman tarpeen voi selvittää Turku Energialta ennen ostopäätöstä. Heillä paikallisena toimijana on tarkat tiedot kiinteistöjen sähkönkäyttöhistoriasta. Kakskertaseura sopimusasiakkaana saa tietyt edut hankinnoissa.

Meitä oli paikalla 12 kuulijaa, osalla vakava ostoaie mielessään. Esitelmä tarjosi välineitä päätöksen tekoon. Esitelmämateriaali hintatietoineen annettiin seuran käyttöön, joten meiltäkin saa tarvittaessa ennakkoinformaatiota asiassa.

Kimmo Kuusinen kertomassa energiaratkaisuja

Tilaisuus on päättynyt ja väki on jo poistumassa