Hallituksen kuulumisia, 14.4.2020

Hallituksen kokous hoidettiin jälleen etänä, osittain sähköposteilla, mutta myös oikein etäkokouksena nettiyhteyksien kautta. Kerta oli ensimmäinen, mutta harjoitus sujui kohtalaisen hyvin. Eihän tuo netti korvaa oikeata live-kokousta, mutta on selkeästi parempi kuin pelkkä kirjallinen viestien vaihto. Tapahtuman mahdollistamisesta ja hallituksen päivittämisestä nykyaikaan kuuluu kiitos Mika Eklundille.

Tähän aikaan keväästä merkittävä aihe on tuleva 2x-lehti ja kesän Kakskertapäivät. Lehti on valmistelussa, hieman joudutaan korona-pandemian vuoksi rajaamaan aiheita, mutta eiköhän siitä saada kuitenkin lehti aikaiseksi. Jakelussa sen pitäisi olla toukokuun puolivälissä.

Kakskertapäivän pitäminen normaalilla paikallaan juhannuksen jälkeisenä lauantaina on vielä avoinna. Rajoitukset ilmeisesti estävät sen pitämisen silloin, mutta siirtäminen esim. elokuulle on ehkä mahdollista. Silloin kesäasukkaatkin ovat vielä paikalla, mikä on yksi merkittävä asia tapahtumalle.

Kaupunki on jakamassa rahaa hyvinvoinnin edistämiselle ns. asukasbudjetoinnin kautta. Hirvensalo-Kakskerta -suuralueelle on luvassa 100.000 € ja ehdotukset hankkeiksi pitää toimittaa kaupungille 17.5. mennessä. Seuran työvaliokunta valmistelee asiaa ja esityksestä päätetään hallituksen kokouksessa joitakin päiviä ennen määräajan umpeutumista.

Vuoden 2021 kalenterin kuvitus hyväksyttiin ja kalenteri on menossa painoon. Myynti tapahtuu seuran järjestämien tapahtumien yhteydessä.

Seuran kotisivuille kootaan esittely retkikohteista omaehtoista liikkumista ajatellen. Seuran järjestämät tapahtumat ovat toinen toisensa perään jouduttu peruuttamaan tai siirtämään. Sankarivainajien muistomerkki kukitetaan Kaatuneitten muistopäivänä, mutta muut kevään ja alkukesän tapahtumat jäävät todennäköisesti pitämättä. Neulomakerho pohtii vielä seuraavassa tapaamisessaan, miten kesän laiturineulojaiset saataisiin hoidettua.

Turkuseuran julkaisemaan seuraavaan Suomen Turku -lehteen tulee reportaasi Kakskerrasta, siinä kerrotaan historiasta ja asumisesta ennen ja nyt. Turkuseura etsi haastateltaviksi sekä saarilla vakituisesti asuvia että kesäasukkaita ja on nyt löytänyt riittävän määrän haastateltavia. Odotellaan toiveikkaina tätä reportaasia.