Kaatuneitten muistopäivä Kakskerran kirkolla, 17.5.2020

Tänä vuonna Kaatuneitten muistopäivää vietettiin poikkeuksellisissa oloissa ja poikkeuksellisella tavalla. Korona-epidemia on siirtänyt kaikki yli 10 hengen kokoontumiset ja yleisötapahtumat hamaan tulevaisuuteen, peruuttanut ne tai pakottanut keksimään uusia tapoja niiden toteuttamiseksi. Avuksi on tullut uusi tekniikka uusine laitteineen. Tapahtumat on siirretty nettiin ja niihin voi osallistua tai niitä voi seurata omilla tiedonhallintalaitteillaan kotoa käsin. Näin tapahtui tämänkin muistopäivän juhlallisuuksien osalta. Pastori Seppo Riihimäki toimitti jumalanpalveluksen lähes tyhjälle kirkolle ja kanttori Mikko Salakari lauloi asiaan kuuluvat virret. Toimitus lähetettiin reaaliaikaisena suoratoistona eli striimattiin ja sitä saattoi seurata suorana lähetyksenä seurakunnan facebook-sivuilla ja instagrammissa.

Laitteet asennettuna odottamassa aloitusta

"Seurakunta" eli mukana vain ne, joilla oli jokin rooli tapahtumassa

Pappi aloitti puheensa viittaamalla saarnastuolissa olevaan tiimalasiin, mistä hiekka oli nyt jo valunut alas, aika oli pysähtynyt. Heidän, sankarivainajien, osalta aika pysähtyi silloin aikanaan rintamalla. Me voimme nyt vain kiitollisuudella muistaa ja kunnioittaa heidän osuuttaan siinä, että maamme säilyi itsenäisenä Suomena.

Jumalanpalveluksen jälkeen striimauslaite tuotiin ulos sankarihaudoille, missä suoritettiin perinteinen sodassa kaatuneiden muistaminen. Aloitettiin virrellä 'Sun kätes Herra voimakkaan', minkä jälkeen partiolaiset laskivat tekemänsä pienet seppeleet sankarihaudoille.

Tämän jälkeen kunnioituksensa esittivät Martinseurakunta ja Kakskertaseura laskemalla kukkavihot sankarimuistomerkille.

Kakskertaseuran tervehdys; puheenjohtaja Raimo Västinsalo ja sihteeri Jarkko Koskinen

Seurakuntaa edustivat Seppo Riihimäki ja Mikko Salakari

Sankarimuistomerkki ja yksittäinen sankarihauta kukitettuina

Kirkkokahvitus jäi tällä kertaa väliin.

Koko tapahtuma on taltioitu seurakunnan facebook-sivuille ja se on katsottavissa osoitteessa www.facebook.com/martinseurakunta/live tai Instagram/martinseurakunta. Suorassa lähetyksessä kuvayhteys pätki, mutta taltiosta se tulee huomattavasti paremmin. Jumalanpalvelus ja muistaminen kirkkomaalla ovat erillisinä tapahtumina.