Kakskertatalon ympäristön kehittämiseen apuraha, 12.5.2021

Kakskertaseura sai Turun kaupungin kuolinpesien säästörahaston ja sosiaalirahaston tuottovaroista jaettua avustusta 5000 €. Asian päätti kaupunginhallitus 10.5. pitämässään kokouksessa.

Tämän ns. ideahaun painopisteenä olivat ikäihmisille suunnatut palvelut ja ehdotuksia pyydettiin kolmelta osa-alueelta, jotka olivat yksinäisyyden ehkäiseminen, mielen hyvinvointi ja toimintakyvyn vahvistaminen. Kulttuurihyvinvointi huomioitiin osana kaikkia osa-alueita.

Seuran haku kohdistui yksinäisyyden vähentämiseen ja konkreettisena kohteena oli Kakskertatalon ympäristön kehittäminen. Tavoitteena on luoda talon ulkoympäristöön uudenlaisia mahdollisuuksia, tavanomaisesta poikkeavaan toimintaan. Uusina toimintoina on mm. talon ruovikkoisen ranta-alueen käyttöönotto tapahtumiin ja peleihin ja myös nuotiorengas kesäillan viettoon. Talon metsäalueelle on ehdotettu laavua, joka sopisi monisukupolviseen käyttöön. Etupihan puolelle toteutetaan penkein ja istutuksin viihtyisiä pienryhmien paikkoja.

Asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen tapahtuu siis 3-vaiheisesti: yhteisen suunnittelun, yhteisen talkootekemisen ja lopputuloksena yhteisen juhlan kautta. Toteutuksesta kerrotaan näillä kotisivuilla lähipäivinä tarkemmin.