Kaatuneitten muistopäivä, 16.5.2021

Kaatuneitten muistopäivää vietettiin Kakskerran kirkkomaalla pienen ydinjoukon turvin. Koronan vuoksi jumalanpalvelus jäi tänä vuonna väliin, kukkalaitteet sankarihaudoille ja muistomerkille toki hoidettiin. Tilaisuuden avasi Martinseurakunnan kappalainen Lasse Mustonen toivottaen osallistujat tervetulleiksi ja ohjeistaen kukkalaitteiden laskut. Aluksi laulettiin virren ”Sun kätes Herra voimakkaan” 1. säkeistö. Perinteen mukaan aloitettiin partiolaisten kukkaseppeleillä jokaiselle 17 sankarihaudalle ja sen jälkeen laskettiin seurakunnan ja Kakskertaseuran kukkavihot muistomerkille.

Kukitusten jälkeen Lasse Mustonen piti lyhyen puheen kertoen niistä vaikeista sotavuosien ajoista ja siitä, miten suomalaisille ominainen piirre, voimakas tahto, kesti vaikeudet ja jälleenrakensi tämän maan siihen kukoistukseen, missä nyt elämme. Lassen puhe ja koko tilaisuus löytyy videoituna seurakunnan sivuilta, ks. https://www.turunseurakunnat.fi/martinseurakunta.

Lasse Mustonen aloittamassa tilaisuutta

Partiolaisten pienet kukkaseppeleet lasketaan kullekin sankarihaudalle

Seurakunnan muistoseppeleen laskivat Lasse Mustonen ja Sakari Itä-Haarla

Kakskertaseuran kukkavihon laskivat puheenjohtaja Raimo Västinsalo ja sihteeri Jarkko Koskinen