Pormestarivierailu, 18.5.2022

Pormestari Minna Arve esikuntineen kävi tutustumassa saartemme asukkaisiin. Ensimmäinen puolituntinen meni nuorten kanssa keskustellessa, vastapuolena partiolaiset.

Minna ja partiolaiset – kysymyksiä puolin ja toisin

Ennen seuraavaa vaihetta juotiin kaupungin tarjoamat, Kakskertaseuran tarjoilemat pullakahvit ja mehut. Samalla vieraat tutustuivat taloon ja talon historiaan Outi Kaupin kokoaman kuvaesityksen kautta. Ulkona partiolaiset järjestivät arpajaiset ja frisbeekisan sekä leikkivät rasteillaan, samaan aikaan käytiin pienryhmissä keskusteluja saarten asioista.

Ennen yleiskeskustelua esittäydyttiin, tässä kaupungin edustajat rivissä

Sen jälkeen esittäytyivät partion ja seuran hallitusten edustajat sekä talotoimikunta, jonka puheenjohtajana Seppo Muurinen antoi pormestarille kirjelmän Kakskertatalon taloudellisesta tilasta. Tavoitteena erillinen neuvottelu asiasta ja tuen saaminen talousvaikeuksiin. Välillä pormestari kävi tapahtuman kunniaksi istuttamassa alppiruusun metsikön reunaan.

Alppiruusun istutus meneillään

Sitten alkoi keskustelu ennakkoon jätetyistä kysymyksistä ja paikalla olijoiden esittämistä muista kysymyksistä. Saarten merellisen imagon kehittämiseksi haluttiin vierasvenesatamaa, sille ravintolapalveluita ja mm. veneenlaskuramppia. Ramppi onkin kaupungin suunnitelmissa Höyttisten alueelle. Saarten teiden huono kunto tuli tietenkin esille ja erityistä huolta kannettiin kevyen liikenteen väylien puuttumisesta pääteiden varsilta. Tiet ovat ELY-keskuksen hallinnoimia, mutta piennaralueille voitaisiin ELY:n, kaupungin ja maanomistajien kesken sopien suunnitella ja rakentaa väylät ainakin pahimmille tiekohdille. Osayleiskaavassa esitetään varauksia näille, mutta niiden toteutuminen on vielä vuosien takana. Lapsille kaivattiin leikkipaikkoja, mutta nykyisen tiukan budjetin aikana reaalisin vaihtoehto olisi pyrkiä saamaan ne asukasbudjetoinnin kautta, missä on melko hyvä rahoitusmahdollisuus asukkaiden itsensä hyväksi kokemille hankkeille. Viimeisin asukasbudjettipäätös tuotiin myös esille ja siinähän partiolaisten esittämä hanke luontopolusta tulee toteutumaan. Merkittävä ongelma on myös saarten vesihuolto, järjestelmän paine ei riitä tuottamaan vettä saarten uloimmille kiinteistöille.

Pormestari Minna Arve, aluetyönkehittäjä Sari Turpeinen ja yleiskaavainsinööri Andrei Panschin vastailevat asukkaiden kysymyksiin

Lopuksi laulettiin yhteislauluna Kakskertalaulu. Outi Kauppi kertoi laulun syntyhistoriasta ja sen ensi esityksestä 18.5.1986, tasan 36 vuotta sitten. Kuvassa Outi ja partiolaisten kuoro.

Tapahtuma oli kaikin puolin onnistunut, lämminhenkinen ja pidettiin ulkotiloissa kauniissa kevätsäässä.