Kakskertapäivät, 2.7.2022

Kakskertapäivää päästiin taas viettämään kahden vuoden koronakaranteenin jälkeen. Vetovastuun kantoi nämä kaksi vuotta valmiudessa ollut Kakskerran VPK. Myös sen asema on näiden odotusvuosien aikana muuttunut, siitä on tullut sopimuspalokunta, joka on saanut oman uuden paloaseman Erikvallantien risteykseen. Päivän teemaksi valittiin ”Tulta päin” ja samaan teemaan liittyi myös Kakskertaseuran vastuulla ollut käräjäaihe ja käräjäpuheen pitäjän valinta. Toteutuspaikkana oli nyt Satavan Venepalvelun iso halli ja sen edustan kenttä. Helteisenä päivänä halli tarjosi miellyttävän viileän tilan.

Alkuvalmistelut sujuivat totutulla tavalla. Sakari Itähaarla ja Seppo Muurinen toivat paikalle päivien vaatiman rekvisiitan; penkit, pöydät, esiintymislavan, grillin jne. Ne pantiin paikoilleen jo edellisenä iltana. Aamulla kukin yhdistys toi omat tarvikkeensa ja järjesti ne sille varatulle pöydälle. Liisa Nummela vastasi yhteisen buffetin varustamisesta ja hoidosta. Ja taas kävi kuten usein ennenkin – valtava määrä sähkölaitteita sai varokkeet laukeamaan, mutta lopulta kaikki saatiin kuntoon ennen vieraiden tuloa.

Kamat tuotiin halliin traktorilla

Penkkien ja pöytien asettelu ja pesu

Yhdistysten esittely- ja myyntipisteet avattiin klo 11 päivän musiikkiannista vastanneen Walker Groupin soittaessa taustamusiikkia.

Päivän musisoinnista vastasi Walker Group

Buffetit

H-hetki on käsillä. Palokunnan hallituksen puheenjohtaja Britt-Marie Juup lausuu osallistujat tervetulleiksi ja palokuntapäällikkö Marko Viljanen pitää avajaispuheen. Päivän juontaja Lassi Lähteenmäki esitteli paikalla olleet yhdistykset ja kertoi sen jälkeen palokunnan pitkästä taipaleesta tähän päivään.

Käräjät ja Vuoden Kakskertalainen

Kakskertaseuran puheenjohtaja Raimo Västinsalo avasi käräjät lausuen seuran puolesta tervehdyssanat osallistujille ja kutsui lavalle Jaana Majatien esittämään Kakskertalaulun. Tämä laulu on yksi Kakskertapäivien ja käräjien odotetuimmista kohokohdista.

Käräjäpuheen piti palomestari (emeritus) Reijo Salminen. Reijon 42-vuotiselle taipaleelle palomiehenä on mahtunut monenlaista tapahtumaa ja kokemuksistaan hän on myös kirjoittanut viime syksynä julkaistun kirjan. Puheensa lopuksi hän antoi pari käytännön vinkkiä siitä, miten ja mihin tehdään ilmoitus avutarpeesta ja miten onnettomuuspaikalla tulee toimia.

Sitten oli vuorossa Vuoden Kakskertalaisen julkistaminen. Kunnian sai tänä vuonna Rami Aaltonen. Perusteena nimitykselle ovat hänen mittavat ansionsa partiolaisten ja saarten nuorten toiminnan kehittämisessä, Kakskertapäivien organisaatiossa toimiminen – palokuntatermiä käyttäen, hän kuuluu kalustoon – ja mm. tekninen apu Kakskertatalon lämmitysjärjestelmän uusimisessa.

Yhteislauluna laulettiin vielä Varsinais-Suomalaisten laulu, esitettiin kiitokset osallistujille ja vieraille ja suoritettiin kapulan vaihto eli ojennettiin päivien puheenjohtajan nuija seuraavan vuoden päivien järjestelyvastuun ottavalle yhdistykselle, Kakskerran Kotiseutuyhdistys ry:lle.

Kapulan luovutus vuoden 2023 Kakskertapäivien vetovastuun kantajalle