Kirjapiiri, 27.9.2022

Kirjapiirissä keskustelimme tällä kertaa Pirkko Soinisen teoksesta Valosta rakentuvat huoneet (Bazar 2021), jossa hän kuvailee Olivia Mathilda Lönnin (1872-1966) vaikuttavaa elämää. Wivi, kuten häntä kutsuttiin, oli Suomen ensimmäisiä naisarkkitehteja. Hän valmistui Polyteknillisestä opistosta 4. naisena arkkitehdiksi ja hän oli ensimmäinen nainen, joka avasi oman toimiston. Lasikattoja hänellä olikin rikottavana urallaan, ja siinä hän onnistui. Hänen kädenjälkensä on nähtävissä monina merkittävinä rakennuksina eri puolilla Suomea – vaikka hänen aktiiviuransa kesti vain n. 15 v. Hän voitti useita arkkitehtikilpailuja 1900-luvun alussa, jopa niin, että miesarkkitehdit jo alkoivat valittaa, että naisi nyt joku tuon pois tuosta!

Kirja kuvaa suunnattoman lahjakkaan ja omaa polkuaan kulkevan naisen elämää Suomessa, jossa vuodesta 1864 naiset saivat 25-vuotiaina oikeuden täysvaltaisuuteen, mutta jossa aviovaimot olivat miestensä edusmiehisyyden alaisia aina vuoteen 1930 saakka. Tämä tarkoitti sitä, että aviomiehillä oli oikeus vaimon palkkatuloihin ja lupa estää vaimon opiskelu ja työnteko. Wiviäkin kosittiin nuorena naisena, mutta hän halusi opiskella ja toimia arkkitehtina, mikä ei nuorelle sulhaskandidaatille sopinut, joten häitä ei tullut.

Jo lapsena Wivi Lönn piirsi perheelleen leikkimökin, jossa olisi kaikille perheenjäsenille jotakin. Hän tutki paikan, piirsi pohjakuvat ja esitteli vasta sitten suunnitelmansa isälle, jolta saikin suostumuksen. Vanhemmat kannustivat tytärtään ja isänsä kuoleman jälkeen leskeksi jäänyt äiti kulki Lönnin kanssa koko elämänsä. Hän taisi siinä sivussa elää omaakin toteutumatonta unelmaansa, opiskelua ja itsenäistä toimintaa, jonka hän siis oli vaihtanut ajalleen sopivamman aviovaimon rooliin.

Wivi Lönn ei kuitenkaan elänyt yksin, vaikkei avioitunutkaan ajan tyylin mukaan. Vuoteen 1924 äitinsä kuolemaan saakka hän asui tämän ja luotetun palvelijan kanssa. Tämän jälkeen hän asui Hanna Parviaisen kanssa, joka oli Suomen ensimmäinen kauppaneuvoksen arvonimen saanut nainen ja teollisuuspatruuna. Heistä puhuttiin paljon, mutta koska he polttivat henkilökohtaisen kirjeenvaihtonsa, heidän suhteensa laatu on jäänyt salaisuudeksi. Wiville heidän suhteensa oli merkittävä henkilökohtaisesti ja ammatillisestikin.

Kirja piirtää tässä romaanissa kuvan äärimmäisen lahjakkaasta ja päättäväisestä naisesta, joka raivasi tietä tuleville polville. Kirjailija antaa hyvin valoisan kuvan, kirjoittaa mielenkiintoisesti ja kirjaa voikin suositella kaikille.

-  Pia  -

Kirjapiirin seuraava tapaaminen on 25.10.2022, ks Tapahtumat-luettelosta!

Kirjapiiriin osallistuneet, edessä vasemmalla Pia Arasola