Kirjapiiri, 25.10.2022

Kirjapiirissä keskustelimme Virpi Hämeen- Anttilan kirjasta Yön sydän on jäätä. Teos aloittaa dekkarisarjan, jonka päähenkilönä seurataan nuoren Karl Axel Björkin vaiheita. Sarjan 9. osa ilmestyi nyt syksyllä 2022.

Helsinki 1920-luvulla on itsenäistyneen maan pieni, eteenpäin pyrkivä pääkaupunki. Hämeen-Anttilan tekstissä kuvaillaan Helsinkiä katuineen, ravintoloineen, putiikkeineen, yömajoineen ja hellahuoneineen. Venäjän vallankumouksen ja sisällissodan varjot luovat puitteet kirjan tapahtumille.

Maaliskuussa 1921 Helsingin vesitornista löytyy ruumis. Kyseessä on ilmeinen henkirikos, jonka uhri tunnistetaan isänmaallisissa piireissä vaikuttaneeksi liikemieheksi. Ylikonstaapeli Martti Ekman kollegoineen alkaa selvitellä veritekoa ja mukaan tutkintaan tulee myös Martin ystävä, sisäministeriön virkamies, keikari ja herrasmies, amatöörisalapoliisi Karl Axel Björk.

Virpi Hämeen-Anttila onnistuu paitsi jännittävässä, mutta kuitenkin varsin hyväntuulisessa juonessaan, myös ajankuvassaan. Kirjan päähenkilö Karl Axel Björk on erilainen ja kiinnostava. Kirjasarjassa seurataan hänen urakehitystään, perhe- ja ystäväsuhteitaan. Keskiössä ovat myös suhteet naisiin ja etenkin pikkuserkku Lisbeth Axelkiöldiin, Ida Helanderiin sekä salaperäiseen Elena Zubovaan.

Yön sydän on jäätä on lajityyppiä kunnioittava vanhanaikainen dekkari, jota on helppo suositella.

-Tuula-