Kaatuneitten muistopäivä, 21.5.2023

elonpäivämme lie
tuhatvuotinen
isänmaan”

Näillä sanoilla sankarimuistomerkki kunnioittaa sodissamme kaatuneitten muistoa. Perinteen mukaisesti Martinseurakunta, Kakskertaseura ja partiolippukunta Kakskerran Kaksoispiste kukittivat sankarihaudat ja -muistomerkin Kaatuneitten muistopäivänä. Seurakunnan pastori Saara Palmunen puhui ja kiitti sankareitamme ja kanttori Johanna Hartikainen johti lauluja. Ikäväksemme täytyi todeta, että näitä sankareita syntyy edelleen päivittäin eri puolilla maailmaa, vihan pito ei ole lakannut sivistyksen ja tietämyksen noususta huolimatta. Meillä täällä kotimaassamme ja saarillamme ei onneksi ole tällaista tilannetta päällä.

Tilaisuus pidettiin ulkotapahtumana ja sitä juhlistamassa oli kaikkiaan 33 henkilöä

Puheitten ja laulujen jälkeen suoritettiin kukitukset:

Seurakunnan seppeleen laskivat pastori ja kanttori

Kakskertaseuran kukkavihon laski puheenjohtaja Raimo Västinsalo parinaan sihteeri Jarkko Koskinen

Partiolaiset laskivat pienen kukkaseppeleensä kullekin 17 sankahaudalle, ohjaajina Tiina Aaltonen ja Kati Lehtonen

’Jo joutui armas aika’ päätti tilaisuuden haudoilla ja siirryttiin huoltorakennukselle, missä Kakskertaseura tarjosi kakkukahvit ja mehut, tarjoilijoina Piia Kramsu ja Pia Arasola.