Kakskertapäivät 2023, 1.7.2023

Päivien päätapahtuma 1.7. pidettiin Museotorpalla, vetovastuu oli tällä kertaa Kakskerran Kotiseutuyhdistyksellä. Paljon oli tehty maansiirtotöitä ja alueen kunnostusta, jotta kaikki päivillä tarvittava rekvisiitta saatiin paikalle mahtumaan. Edellisenä päivänä tehtiin talkootöitä hellekelissä ja kaikki saatiin illaksi valmiiksi. Kädet ristissä jäätiin odottamaan seuraavaa juhlapäivää, jolle oli ennusteessa jopa rankkoja sadekuuroja.

Aikanaan aamu koitti, vettä tihuutteli ajoittain, mutta suuremmilta kuuroilta vältyttiin ja tapahtuman lopulla sadekin väistyi. Buffetti ja seurojen myyntipisteet saatiin valmiiksi vastaanottamaan vieraita, joita vähitellen tuli paikalle niin, että puolilta päivin, kun ohjelma alkoi, oli väkeäkin jo kiitettävästi paikalla. Kakskerran Erän pojat hoitivat pysäköinnin ohjauksen entisen koulun kentälle, josta oli lyhyt matka juhlapaikalle.

Alku- ja väliaikamusiikista huolehti Leo Lappalainen. Päivien juontajana toimi tuttu komedienne Tuija Piepponen. Varsinaisen avauksen suoritti Kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja ja päivien järjestämisen koordinoinnista vastannut Kaija Väisänen. Sen jälkeen ääneen päästettiin juhlapuhuja, kansanedustaja Saara-Sofia Siren, hänkin saarelaisia Hirvensalon puolelta. Päivien teema oli Tunne kotiseutusi ja siihen liittyi luontevalla tavalla täällä saarilla tunnettu ja arvostettu yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen ja toisista huolehtiminen, vastuun kantaminen sekä muista että itse alueesta.

Saara-Sofia Siren pitää puhettaan, lavan edessä vuoroaan odottaa Markku Monnonen

Juontaja kutsui kaikkien mukana olevien yhdistysten puheenjohtajat lavalle, esitteli heidät ja heidän edustamiensa yhdistysten toimintaa ja teki oivallisia kysymyksiä ja tarkennuksia niiden tehtävistä. Hänelle ominaiseen tapaan jutusteluun sisältyi mukavia kevennyksiä, puheen taitaja kun on. Myös Piepponen on turkulaisia, kotoisin Uittamolta, joten paikallisin voimin päiviä hoidettiin.

Esittelyvuorossa Kakskertaseuran puheenjohtaja Raimo Västinsalo

Meitä kakskertaseuralaisia kiinnostaa aina käräjäosuus, oma roolimme päivillä. Se ei voisi alkaa muulla tavoin kuin Jaana Majatien laulamalla Kakskertalaululla, Rami Aaltosen säestämänä. Tämä Pentti Viherluodon säveltämä ja Sulo Säkeistön (Pekka Niemi) sanoittama laulu sykähdyttää aina. Laulu kuuluu Kakskertaseuran aineettomaan omaisuuteen ja on tilattu yhdistyksen 30-vuotiskäräjillä 1986.

Jaana laulaa, Rami säestää ja Tuija kuuntelee ihmeissään

Laulun jälkeen oli käräjäpuheen vuoro. Sen piti vaikeasta sairaudestaan toipumassa oleva yhdistyksen kunniapuheenjohtaja Markku Monnonen. Markku kertoi laajasti saarten historiasta, kylistä, taloista, elinkeinoelämästä ja nähtävyyksistä. Kakskerrassa syntyneenä ja täällä koko ikänsä asuneena sekä kotiseututyöhön erikoistuneena hänellä on vertaansa vailla oleva asiantuntemus ja tietämys näistä asioista. Tämä valtava paketti piti tiivistää aikatauluun sopivaksi.

Käräjäpuheen jälkeen oli vuorossa Vuoden Kakskertalaiseksi valitun julkistaminen. Kunnian sai tällä kertaa yhdistys, metsästysseura Kakskerran Erä, joka on mukana lähes aina, kun saarilla jotain järjestetään. Yhdistys on yli 50 vuotta harjoittanut saarillamme kestävän kehityksen mukaista metsästystä ja riistanhoitoa sekä niiden edellyttämää luonnonsuojelua. Siinä ohessa se hoitaa mm. erilaisten tapahtumien pysäköinnin valvontaa ja järjestyksen ylläpitoa.

Viralliseen ohjelmaan kuuluu vielä kapulan vaihto eli seuraavan vuoden Kakskertapäivien järjestämisen vetovastuun ottavan yhdistyksen esittely. Nyt se oli luontevaa luovuttaa Kakskerran Erälle.

Päivän päätteeksi saatiin vielä tuulahdus etelän eksotiikasta, tanssiryhmä Samba Carioca esitti muutaman rytmikkään ja vauhdikkaan tanssikappaleen asiaankuuluviin asusteisiin pukeutuneena.

Tämä Kakskertapäivien osuus oli tällä kertaa tämän näköinen. Yleisön poistuttua ahkerat kädet purkivat vielä kaikki rakennelmat ja veivät ne säilytyspaikkoihinsa odottamaan seuraavaa käyttöä.