Myllyjuhla, 26.8.2023

Säätiedot ennustivat koviakin sateita Myllyjuhlan ajaksi, mutta onneksi niiltä vältyttiin. Päivästä tuli kesäisen lämmin ja tapahtuma onnistui erinomaisesti. Puheenjohtajamme kävi jo edellisenä päivänä niittämässä heinikköä myllymäeltä, viimeisteli hommaa aamupäivällä ja toi Länsitalon isännän avustamana paikalle penkit ja pöydän tarjoilua varten. Samana päivänä vietettiin myös Suomen luonnon päivää, mistä on tehty vakiintunut liputuspäivä, joten salossa liehui lippu juhlaamme kunnioittamassa.

Santra ja Onerva hoitivat kahvituksen ja tarjoilun. Niistä pääsivät nauttimaan kaikki 27 paikalle tullutta. Tässä valmistelut ovat vielä meneillään, pöytää katetaan ja musikantit virittelevät sähköjä soittimilleen ja kaiuttimilleen.

Puheenjohtaja Raimo Västinsalo avaa tilaisuuden kertomalla lyhyesti myllyn tarinaa. Lisänä saatiin tietoa Kakskertatalon tilanteesta, joka ainakin toistaiseksi on poissa seuran käytöstä siellä havaitun kosteusongelman vuoksi. Korvaavana paikkana toimii Kakskerran Seuraintalo tämän syksyn aikana, jatkosta sovitaan myöhemmin. Tämä myllyjuhlan päivä on myös elotulien aikaa ja illalla sytytetään tulet Satavan sillalle, mihin osallistujat toivotettiin myös tervetulleiksi.

Ohjelmasta vastasi tänäkin vuonna duo Jari Hauninen ja Ahti Saarinen. Repertuaari oli muuttunut melkoisesti viime kerrasta. Tuttuja lauluja laulettiin yhdessä, mutta mukana oli melkoinen kattaus uusia, myös kolme Jarin itsensä säveltämää ja sanoittamaa laulua. Maantieteellisesti liikuttiin laajalti, aloitettiin Virosta ja käytiin sen jälkeen Irlannissa, Uruguaissa ja Norjassa. Viimeisenä tuli Ukrainaan ja Mariupoliin liittyvä oma sävellys. Laulujen aiheet liittyivät luontoon ja olivat etupäässä merellisiä. Merimiehet etsivät saaliitaan, mereltä kaloja ja satamista juoma- ja muuta seuraa.

Kuvassa Ahti ja Jari laulemassa

ja alla kuulijoita nauttimassa ohjelmasta