Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet, 6.12.2023

Itsenäisyyspäivän sanajumalanpalvelus ja sankarivainajien muistaminen sai arvoisensa puitteet, kauniin ja lumisen talvisään. Kakskerran kirkkoon kokoontui viitisenkymmentä kuulijaa ja lisäksi joukko partionuoria, sudenpentuja, antamaan juhlallisen partiolupauksensa.

Tapahtuman alkua odotellessa

Saarnan hoiti kappalainen Seppo Riihimäki käyttäen pohjana vanhan testamentin sanoja, mm. sitä, miten pieni kansakunta joutui suuren ja mahtavan naapurinsa hyökkäyksen kohteeksi. Vahva yhteishenki oli sen pelastus. Muutamassa tuhannessa vuodessa mitään ei näytä opitun, vastaavaa tapahtuu myös nykyaikana, aivan naapurissamme. Saarnan päätteeksi sudenpennut vannoivat valansa. Johtava kanttori Mikko Salakari soitti ja lauloi asiaan kuuluvat virret.

Näiden juhlallisuuksien jälkeen siirryttiin sankarihaudoille ja -muistomerkille. Partiolaiset toivat kynttilät jokaiselle 17 hautakummulle, minkä jälkeen seurakunta ja Kakskertaseura laskivat kukkavihkonsa muistomerkille.

Lyhyt, perinteinen tilaisuus päättyi virteen ja paikalla olijat kutsuttiin kirkkokahville Hennalaan, missä tarjoilun hoiti Kakskertaseura.