Kakskertapäivät, 29.6.2024

Kakskertapäivää vietettiin Hennalassa kauniissa, lämpimässä säässä. Helteet olivat poissa ja edellisenä yönä satoi runsaasti, joten ilma oli mukavan raikas. Hennalan miljöö sopi tapahtuman järjestämiseen erinomaisesti. Kaikki oli sopivan lähellä, keittiö ja saniteettitilat sisällä rakennuksessa, buffetti ja makkaranpaistogrilli aivan rakennuksen kyljessä ja yhdistysten omat esittelytilat siinä ympärillä. Esiintymislavana oli Kielon kuljetuksen autolava ja sen edessä penkkirivistöt. Puiden katveeseen oli koottu istuinryhmiä, suojaan auringon paisteelta. Näissä oloissa yhteisöllisyys korostui erinomaisesti.

Talkoilla rakennettiin lavaa ja penkistöä jo edellisenä päivänä

Musiikista vastasi duo Jari Hauninen & Ahti Saarinen, joka soitti ja laulatti kolme puolen tunnin settiä tapahtumien välillä.

Ohjelmallinen osuus aloitettiin Varsinais-Suomalaisten laululla. Sen jälkeen Kakskerran Erän puheenjohtaja Juha Mäki avasi tilaisuuden ja kutsui juhlapuhujan Hannu Lähteenmäen lavalle. Hän kertoi saarten riistakannasta. Aluksi se keskittyi hirviin, mutta 90-luvulla alkoi peura- ja kauriskanta lisääntyä. Kaatomäärissä puhutaan jo tuhansista yksilöistä, millä kanta on saatu pidettyä jotenkin hallinnassa. Uusia uhkia on tulossa, mm. susihavainnot ovat yhä lisääntyneet. Puheessa painottui erityisesti eläinten kanssa tapahtuneet kolarit ja niistä ilmoittaminen. Yhteys aina hätänumeroon 112.

Päivän juontajina toimivat Heli Ahosmäki ja Rita Lappalainen, jotka totutun letkeästi veivät tapahtumaa eteenpäin muistaen aina kannustaa yleisöä myös tutustumaan toimipisteissä olevaan tarjontaan ja ostoksiin.

Päivän kohokohta on aina Jaana Majatien esittämä ja Rami Aaltosen säestämä Kakskertalaulu.

Seuraavaksi oli aika julistaa vuoden kakskertalaiseksi valittu. Päivän teemana oli ”Eräluonto”. Se liittyi järjestelyistä vastaavan Kakskerran Erän toimintaan. Samaan aiheeseen, mutta hieman eri näkökulmasta katsoen kuuluu myös valituksi tulleen Britt-Marie Juupin toiminta. Hän on eläinten oikeuksien puolustaja, lähes koko ikänsä eläinsuojelutyötä tehnyt aktiivi. Hän on myös ollut Kakskerran vpk-/sopimuspalokunnan hallituksessa vuodesta 1998 ja sen puheenjohtajana vuodesta 2015. Ansioita yhteisötoiminnasta riittää!

Kuva seurakunnan fb-sivuilta

Edessä oli vielä kapulan vaihto, vetovastuun siirtäminen seuraavan vuoden Kakskertapäivien vetäjälle. Se osui luontevasti Kakskertaseuralle, joka vuonna 2025 täyttää 70 vuotta. Yhteislauluna esitetty Suvivirsi päätti päivän ohjelman.

Kakskertaseuran toimintapiste.

Kakskertapäiviin kuuluu vielä huomenna sunnuntaina Kakskerran kirkossa pidettävä Jumalanpalvelus, jonka kirkkokahvituksen hoitaa Kakskerran Erä.