Kaavatilaisuus, 12.12.2013

Kaupungin Yleiskaavatoimisto järjesti Satava-Kakskerran osayleiskaavan tavoitteista yleisen kuule-mistilaisuuden Paasikiviopistolla. Paikalle saapui toista sataa oman asuinalueensa tulevaisuudesta kiinnostunutta saarelaista. Kaupungin puolelta illan alustajina toimivat tiedottaja Risto Lahtinen, joka toimi samalla tilaisuuden puheenjohtajana, yleiskaavainsinööri Olavi Ahola ja maisema-arkkitehti Tuuli Vesanto. Asukkaiden yleispuheenvuoron käytti Kakskertaseuran puheenjohtaja Markku Kalliomäki. Kiinteistöliikelaitoksen asiantuntijana paikalla oli myös maanhankintapäällikkö Ilkka Uusi-Uola. Alustajien aiheet käyvät ilmi alla olevasta kuvasta.

Kuvassa vasemmalta: Ilkka Uusi-Uola, Tuuli Vesanto ja Olavi Ahola; taustalla illan ohjelma

Kaupungin nettisivuille on avattu Satava-Kakskerran osayleiskaavan valmistelua seuraava oma www-sivu osoitteeseen www.turku.fi/satava-kakskerta. Sieltä löytyy myös linkki tiedotussähkö-postilistalle, johon halukkaat voivat liittyä saadakseen omaan sähköpostiinsa viimeistä, ajan tasalla olevaa tietoa hankkeen etenemisestä. Sivulta pääsee tutustumaan myös laajaan, kaavoitukseen liittyvään taustamateriaaliin. Tälle sivustolle on myös tarkoitus siirtää tämän kuulemistilaisuuden alustukset, joten niiden yksityiskohtia ei tässä esitetä.

Olavi Aholan alustuksessa selvitettiin kaavoitusprosessin yleistä kulkua, käytiin läpi olemassa olevaa infrastruktuuria, hahmoteltiin kahden eri rakennemallin avulla väestökehitystä ja sijoittumisalueita. Tuuli Vesanto esitteli saarille tehtyjä ympäristöön, maisemaan ja luontoon liittyviä selvityksiä, jotka luovat pohjaa maiseman huomioon ottamiselle ja käyttämiselle kaavoituksen yhtenä lähtökohtana. Risto Lahtinen tarkasteli valmisteluun liittyvää viestintää ja asukkaiden osallistumismahdollisuuksia. Viestintäväyläksi on jo avattu edellä mainittu Kakskerran www-sivusto. Markku Kalliomäen esityksessä tarkasteltiin Kakskerran vetovoimatekijöitä; saaristoluontoa, maaseutumaisemaa, rakennusten sijoittumista maisemaan ja rauhaa. Tälle konkreettisena vastakohtana esitys sisälsi muutaman kuvan naapurisaaren Hirvensalon urbaanista rakentamistavasta, tiiviitä asumiskortteleita, joissa luontoa edusti jokunen pihapuu tai pensas – sellaista ei tänne uloimmille saarille haluta.

Kuva: Markku Kalliomäki syventyneenä esitykseen

Markku Kalliomäen esitys löytyy pdf-versiona täältä, Kakskertaseuran kaavatavoitteet.

Lopuksi käytiin vilkas keskustelu, jossa illan teemaakin, osayleiskaavan tavoitteita, sivuttiin. Varauksettoman kannatuksen sai luonnon ja maiseman ehdoilla toteutettava maltillinen rakentaminen riittävän isoille tonteille, ei tiiviitä korttelimaisemia lähiöitä. Paljon kannettiin kuitenkin huolta siitä, miten kaavan käy, tarvitaanko sitä ollenkaan ja kohdellaanko maanomistajia tasapuolisesti. Pohdittiin myös osayleiskaavan suhdetta käynnissä olevaan maakuntakaavan uudistamiseen ja niiden hyväksymisprosessien ajoituksen yhdistämiseen, jotta vältetään mahdolliset ristiriitaisuudet ja niistä johtuvat valitukset.

Kuvassa osa kuulijajoukkoa

Kakskertaseura kiittää yleiskaavatoimistoa tilaisuuden järjestämisestä. Päänavaus asukkaiden kuulemiseksi on tehty, jatkoa on luvassa kaavavalmistelun edetessä. Kiitokset myös Paasikiviopistolle kahvituksesta!